Mentala utsläpp

En förskönande omskrivning

Deprimerande depressionstest

Kategori:

I ett självtest för depression (och nej, jag är inte deprimerad och har inte gjort testet) hittar jag följande fråga:

Här ber vi dig beskriva hur bra du sover. Tänk efter hur länge du sovit och hur god sömnen varit under de senaste tre nätterna. Bedömningen skall avse hur du faktiskt sovit, oavsett om du tagit sömnmedel eller ej. Om du sover mer än vanligt, sätt din markering vid 0.

0Jag sover lugnt och bra och tillräckligt länge för mina behov. Jag har inga särskilda svårigheter att somna.
  
2Jag har vissa sömnsvårigheter. Ibland har jag svårt att somna eller sover ytligare eller oroligare än vanligt.
  
4Jag sover minst två timmar mindre per natt än normalt. Jag vaknar ofta under natten, även om jag inte blir störd.
  
6Jag sover mycket dåligt, inte mer än 2-3 timmar per natt

Allvarligt talat...? Detta tycks vara ett vedertaget test. Är avsikten att testa patienters tålamod med dumma svarsalternativ?

Varför kopplar de ihop flera svar som inte alla behöver stämma? 

Man kan ju ha skitsvårt att somna men sova tillräckligt länge. Eller sova mycket dåligt men rmycket längre än 2-3 timmar. Eller sova minst två timmar mindre än normalt men utan att vakna ofta under natten. Osv.
Kommentera inlägget här: