Mentala utsläpp

En förskönande omskrivning

Misslyckat

Kategori: Fritt svävande tankar

Idag skulle jag ge mig på att reparera en trasig dator, och samtidigt lägga till lite minne. Det gick inte bra alls.

För det första, datorn är en relativt gammal lågbudget-PC. Vilket visade sig innebära att Duron-CPU:n i den inte satt i en socket, utan direkt på moderkortet. Vilket i sin tur leder till att den trasiga fläkten på CPU:n inte går att byta, eftersom den befintliga fläkten är en helt unik konstuktion, fästad i helt konstiga skruvhål. Ingen standard där inte.

Problem 2, som i och för sig kan betraktas som imaginärt i och med att fläkten inte går att byta: De 256MB jag köpte, som var SD-RAM; precis som det skulle enligt infomrationen om moderkortet, passade lika förb*t inte i socklarna. 

Det visade sig att mitt moderkort fanns i flera versioner, och det jag hade  var det enda som skulel ha DDR-minne. Det var också därför jag missade att det hade onboard CPU utan sockel.

Blä