Mentala utsläpp

En förskönande omskrivning

Varför är det så här?

Kategori: Fritt svävande tankar

I halkan de senaste dagarna har jag sett ett antal trafikincidenter, varav ett absolut flertal involverat så kallade yrkesförare. Tydligen ingår det i konceptet att v ara yrkesförare att man ska överskatta sin egen förmåga och vägens friktion, samt helst samtidigt lagom hånfullt ignorera andra trafikanter, som väljer att köra lite långsammare när det är halt och dålig sikt. Som ett resultat har jag sett taxibilar i diket, trafikljus nermejade av lastbilar, samt allmänt vansinniga hastigheter och omkörnignar, främst från taxibilar.

All yresstolthet verkar sitta i gasfoten, oavsett konsekvenserna. jag antar att det drivs av lönemodellerna i de aktuella branscherna. För det vore ologiskt om de som kör som sitt yrke vore tekniskt sämre förare. Deras omdöme måste helt enkelt övermannas av deras önskan att tjäna pengar. Vilket kanske är mänskligt, men också livsfarligt.

Om relationen mellan hur yrkesförare och "amatörchaufförer" kör är signifikativ för hur saker i allmänhet utövas av yrkesmän respektive lekmän, så vill jag helst koppla min el och mitt vatten själv.
Kommentera inlägget här: