Buss
Kategori: Fritt svävande tankar
Det förvånar mig lite att man inte förösker fundera mer över vad grundorsaken är. Rimligen måste det vara busstidtabellerna som är dimensionerade för bra väglag, som gör att bussarna kör fortare än vad som är lämpligt när det är dåligt väglag. Och varför det? Jo, för att ju fler turer de kör., desto mer pengar får de in, och desto lägre priser kan de hålla per biljett. Det är ett konkurrensmedel att hålla låga priser. Följaktligen är det en del av sättet att konkurrera att hålla en fart som ibland överstiger det vettiga.
Så i slutändan är det vi, bussräsenärerna, som genom att välja bussbolag baserat på pris, och inte fundera över säkerhetsaspekten, som driver fram detta.
KAnske skulle, i alal fall just nu, ett bussbolag som marknadförde sig med devisen "vi kommer hellre fram alls än i tid" kunna slå sig fram. Lite högre priser, lite lägre punktlighet, men chaufförer med order att anpassa farten till rådande trafikomständigheter.
Tyvärr tror jag att vi snart glömmer, och väljer Billiga Benkes Buss igen
niss säger:
Kollade runt lite. Här i Västmanland har jag i princip inte möjligheten att välja bolag om jag ska någonstans. Länstrafiken är det som gäller. Ska jag däremot över länsgräns kan jag välja på Swebus och ett litet minibolag som kör en tur till sthlm varje dag. Men då tar jag givetvis tåget, om jag ska resa ur säkerhetssynpunkt. Det är tråkigt att valmöjligheterna inte är större :(
jesterdaze säger:
Bloggadress: http://jesterdaze.webblogg.se
Så är det nog på många ställen. Våra val har helt enkelt lett till att endast ett bolag klarat sig (eller så har ingen annan sett nån möjlighet att etablera sig). Grundresonemanget kvarstår, tycker jag nog.