Mentala utsläpp

En förskönande omskrivning

Kan den nakna sanningen vara förtal?

Kategori: Fritt svävande tankar

En Linda Kjellén (jag vet inte vem det är, men hon påsås vara programledare) har fått se bilder å sig själv iförd för lite kläder bli utlagda på internet. Nu åtalas en före detta pojkvän för förtal. Hur kan det vara förtal att visa en bild på någon naken? Jag kan tänka mig massor av brottsrubriceringar, inklusive copyrightbrott, "intrång i privatlivet", "oetiskt beteende", avtalsbrott (om man lovat att inte sprida den) etc. Men förtal? Om en nakenbild är förtal, så är det möjligen för att den är ett montage. Men är den "sann" (dvs inte manipulerad) så är det svårt att se att det skulle vara förtal?

KOMMENTARER:

  • Lena säger:
    2006-11-02 | 22:22:11
    Bloggadress: http://blogg.aftonbladet.se/3244/

    Förtal har egentligen ingenting med "sanning" att göra, även om man i dagligt tal använder ordet så.

    Jag citerar från Juridik till vardags: "Den som utpekar någon som brottsling eller klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning kan dömas för förtal."

    Vidare:

    "Huvudregeln är alltså att det är straffbart att sprida kränkande uppgifter om andra, oavsett om det man säger är sant eller inte."

    Så jag håller inte med dig angående sanningspunkten, men å andra sidan måste jag säga att jag inte hade någon aning om att en bild kunde räknas som förtal. Jag trodde att det var sådant man sa eller skrev som kunde räknas som förtal.

  • jesterdaze säger:
    2006-11-02 | 23:07:21
    Bloggadress: http://jesterdaze.webblogg.se

    Jag vidhåller att det är en smula märkligt att en icke manipulerad bild av någon skulle vara förtal. Det som avbildas har de facto hänt, och om att referera något som de facto hänt skulle vara ett sätt att utsätta någon för andras missaktning, så tycke rjag att personen själv utsatt sig för denna missaktning

    Det är lite som att hävda att det inte är olagligt att köra för fort förrän polisen ser dig.

    Om du kör för fort, och någon filmar dig, och skickar till polisen, så kan det finnas massor av benämningar på denna handling, men det kan inte rimligen vara förtal om du faktiskt HAR kört för fort? I så fall är din egen fortkörning förtal mot dig själv, också.

  • jesterdaze säger:
    2006-11-03 | 08:14:15
    Bloggadress: http://jesterdaze.webblogg.se

    Efter en stunds fundering, så börjar jag undra. En smygtagen bild på toaletten är rimligen kränkande, hur ok det än var att man gjorde sina behov? Så att sprida sådana bilder är nån sorts brott, möjligen.

    Men är det verkligen förtal? F*n vet..

Kommentera inlägget här: