Idag såg jag glassbilen. Vad är den affärsmässiga logiken bakom denna verksamhet, egentligen? Det känns som att glassbilen är vad vi skulle ha fått om lanthandeln utvecklats åt rakt motsatt håll mot vad den gjorde när den utvecklades mot snabbköpet. All annan handel går mot att kunden gör mer och mer själv. Men glassbilen är tvärtom. Snart komer de väl in i bostaden med ett paket glass.
Mattias säger:
Alltså du var mig då en gnällig jävel! Har du ingen som tycker om dig? Eller har du inget liv och måste istället sitta och störa dig på saker som ingen annan bryr sig om?
Det är väl skitbra att glassbilen finns!? Tänk på alla småungar som gläds åt att glassbilen kommer varje fredag (eller vad det nu kan vara)!
Vad är det som du tycker är fel med glassbilen egentligen? Är det fel med serviceföretag? Är du en sån som hellre åker 7 mil till en stormarknad för att handla än får lite service där du bor? Eller är det helt enkelt så att "det är sååå jobbigt med glassbilen-signalen" då du inte själv har nån nytta av att höra den, eftersom att du själv inte är kund där? Ska vi avskaffa sopbilarna också så att folk åker iväg med sina sopor till återvinningscentralen?
jesterdaze säger:
Bloggadress: http://jesterdaze.webblogg.se
Du säger ingenting som i någon större utsräckning antyder att du förstått vad jag egentligen sa, så jag vet faktiskt inte hur jag ska kommentera det hela
Men ändå: Vad jag ägnade en tanke åt var det faktum att i stort sett all affärsverksamhet går mot stordrift, stormarknader, etc, där kunden snällt får komma till tjänsten. Till och med sophämtning följer detta mönster. Sopnedkastet i trapphuset avskaffas, och ersätts med ett gemsamt sophus på gården, och til loch med med avfallsstationer en bra bit bort för vissa typer av avfall som förr folk slängde i soporna.
Glassbilen är ett kraftigt utstickande undantag, som går i omvänd riktning. Och eftersom all affärsverksamhet går ut på att tjäna pengar, så funderade jag på hur just glasshandeln hittat lönsamhet i denna omvända approach. Jag sa inte på något sätt att jag har nåt emot det, heller
Vill man gnälla på vad jag skriver, så kan man göra det på vartenda inlägg, speciellt om man inte är intresserad av vad det är för tankegång som ligger bakom
icki säger:
Bloggadress: http://irriterad.blogsome.com
Been there done that - och jaa vi går in med glassen om du vill. Jag har tom satt upp gardiner åt kunder på arbetstid. Det finns såna som uppskattar service och gärna går några meter för att köpa glass ist för att släpa hem den från affären så den är helt sunkig när man kommer hem. Ungefär där har du affärsidéen.
jesterdaze säger:
Bloggadress: http://jesterdaze.webblogg.se
Skälet till min konfunderade tanke är att alla de argument du framför är lika giltiga, i en eller annan form, för en massa annan verksamhet, men där går utvecklingen i andra riktningen.
Självklart skulle det vara trevligt att slippa gå ut på gården i regn och rusk med soporna, men likafullt försvinner sopnedkasten.
Självklart skulle det vara skönt att slippa gå hem i regn med sitt nyfriserade hår, men likafullt försvinner lokalfrisörerna, och hamnar i allt större utsträckning i stora köpcenter.
Självklart är det skönt att kunna böra hem sina djupfrysta matvaror till fots på 2 minuter från livsmedelsbutiken, så de inte tinar, men ändå försvinner dessa butiker i rasande fart till förmån för stormarknader där ingen bor
Självklart vill man kunna få hem sin glass från där man köpt den, innan den tinar. Så naturligtvis kommer det en bil hem till dörren med glass?
Praktiskt och trevligt? Javisst! Logiskt i ljuset av allt det andra? Nej.