Mentala utsläpp

En förskönande omskrivning

Prisidéer

Kategori: Fritt svävande tankar

När en butik säljer en vara för säg 10000 kr, och säger attdu får köpa den på räntefri kredit, och betala först om ett år (för enkelhetens skull, normalt är det väl månadsvisa betalningar), tolkar du det då som ett bra erbjudande? Jag tolkar det så här:

1. Butiken anser sig kunna ligga ute med 10000kr under ett år för att du ska köpa varan, och därmed förlorar de kapitalinkomst under den tiden (låt oss anta modesta 500 kr)

2. Om jag istället köper varan kontant direkt, så bjuder jag alltså butiken på 500kr

3. Jag betalar följaktligen ett överpris. Varan borde kosta 9500kr (eller mindre), eftersodm butiken rakt i ansiktet på mig säger att andra betalar detta pris

4. Butiken försöker alltså egentligen låna ut dessa 10000kr till mig för dessa 500kr i ränta (vilket sett ur en privatpersons perspektiv är en hög ränta).

5. Skälet till att man gör detta är

a. att man vill locka till sig kunder som egentligen inte har råd, men som skjuter på problemet och blundar

b. att man på detta sätt också tjänar 500kr extra på varje kontantkund

Slutsats: Detta är inte en bra affär. Det är en direkt dålig affär.

Kommentera inlägget här: