Mentala utsläpp

En förskönande omskrivning

Ordet "dem" är svårt

Kategori: Fritt svävande tankar

Vad är det som gör att ordet "dem" används så totalt felaktigt av alltfler?
 
"Jag kastade snöbollar på dom. Då blev dem blev irriterade för att dem hamnade på dom"
 
Allvarligt talat? 
 
Det är ungefr lika bra svenska som "Mig är så arg på du. Kan dig inte hjälpa jag"? Men det skrivs överallt. Aftonbladets kommentarsfält är fullkomligt dränkt i eländet.
 
Jag misstänker att allt tjat på att "dom" är fel lett till detta. Istället för att som en grammatisk "förenkling" skriva talspråksordet "dom" när man menar "de" eller "dem", så skrivar man "dem" (som idag knappast används i talspråk), utan att begripa skillnaden på "de" och "dem". "Dom" förenkade bort grammatikkunskaperna, kraven på att sluta skriva "dom" ledde till katastrof när nämnda grammatikkunskaper var förlorade.
 
Det var allt från jag idag.
 
Kommentera inlägget här: