Mentala utsläpp

En förskönande omskrivning

Roberto har delvis rätt

Kategori: Fritt svävande tankar

Jag har alltid tyckt att Paolo Roberto varit en intressant person med mycket vettiga tankar. Dock har jag aldrig hållit med i hans resonemang om att proffsboxning inte är farligare än andra sporter och därför borde vara tillåtet. Idag hörde jag nya argument fårn hans sida, som fick mig att hålla med honom på ett annat sätt

Han sa att när han säger att proffsboxning inte är farligare än andra sporter, så säger motståndarna att problemet är att boxning går ut på att skada varandra, det är itne bara olyckshändelser, som i andra sporter. Hans syn var att det är en separat fråga, som mer handlar om moral, och han vill inte ha morallagar i Sverige.

Att det är en separat fråga har jag faktiskt aldrig tänkt på, men han har rätt, och kanske ska jag därför erkänna att jag håller med om att boxning inte bör förbjudas för att det är farligt. Däremot håller jag ändå inte med om morallagsresonemanget. Om vi inte ska ha morallagar mot att pengahungriga promotors tjänar pengar på unga killar som slår för att skada, varför ska vi i så fall ha "morallagar" mot tuppfäktning, tjurfäktning, gladiatorspel, etc?  Det finns en hel del lagar vars grund är den moraliska synen att en individ inte ska skada en annan, och det faktum att den ena individen till synes "är med på det" spelar i många fall inte någon roll. Förmodligen för att det är svårt att avgöra.

Proffsboxning, till skillnad från amatörboxning, är drivet av pengar, och därmed är frivilligheten långt ifrån solklar. Kontrakt som skrivits kan göra att man inte kan dra sig ur utan att rasera sin ekonomi för all framtid. Och de som tar besluten och tjänar pengar är inte ens de som riskerar liv och lem. Skillnaden mellan proffsboxning och misshandel är på det sättet flytande. Proffsboxningen är mer subtil, men i slutändan slår någon mot någons huvud för att någon ska tjäna pengar, och den med det misshandlade huvudet har mycket tveksamma möjligheter att dra sig ur när han inser att det inte känns bra. Precis som småtjuven som kommit på kant med våldsamma kollegor. Han blev småtjuv frivilligt, men tar det ifrån honom rätten att slippa bli ihjälslagen?
Kommentera inlägget här: