Mentala utsläpp

En förskönande omskrivning

KLM trampar över

Kategori: Fritt svävande tankar

Här har Aftonbladet faktiskt hittat en intressant nyhet. En kvinna blir nekad plats på ett KLM-plan, baserat på n sannolikt ärlig motivation av personalen att hon är den som haft den billigaste biljetten, och därmed är den som får lida för flygbolagets överoptimistiska överbokning.

Om detta stämmer, och faktiskt är den metod flygbolagen använder, utan att för den skull skylta med det, så är det riktigt illa. Överbokning som sådan kan jag förstå, för alla kommer helt enkelt inte till en avgång. Men en balanserad överbokning och ett kreativt hanternade av dem som drabbas så är det nog rätt approach, Men att som i detta fall redan vid den enligt uppgift tidiga incheckningen säga att en passagerare inte får plats tycker jag är att gå över gränsen.

Jag har flygit fler gånger än jag kan räkna i mina dagar, både inrikes och utrikes, och faktiskt aldrig själv missat en flight pga överbokning. Däremot har jag många gånger sett hur man erbjudit resenärer ersättning för att ta en annan flight för att lösa problemet. Det tycker jag är helt ok. Folk nappar alltid, och gör sig en hacka, och alla är nöjda.

Att däremot hävda att någon som köpt en biljett 7 månader (!) i förväg inte får flyga, för att "deras biljett var billigast", det är ett grovt övertramp.

Jag ska till USA om en dryg vecka. Med KLM. Jag hoppas Arlanda har hotellrum lediga....
Kommentera inlägget här: