Mentala utsläpp

En förskönande omskrivning

Oväntat fel

Kategori: Fritt svävande tankar

Häromdagen skulle jag dra igång en spillans nu PC. En Compaq/HP med Vista förinstallerat, så det är i princip bara att slå på störmmen, tala om vad man vill heta, och så vänta en stund. Eller så ska det vara. Men icke då.

Jagfick ingen kontakt med Internet. Jag fick inte ens kontakt med min egen router. Eller rättare sagt, jag fick det, men ytterst lite. Routern uppfattade uppenbarligen att datorn ville ha en IP-adress, för jag kunde se i routern att den delat ut en adress till den nya datorn, men den nya datorn fattade inte att den fått den. Jag försökte i princip allt utom att installer om Windws, vilket kändes dödfött på en dator som precis installerats för första gången:
- Avaktivera/aktivera nätverksinterfacet
- Slå av onödiga saker, såsom IPv6-support
- Uppdatera drivrutinerna
- Starta om routern
- Rucka på kablarna (alla lampor lyste, och indikerade kontakt, dock)
- Slå av och sen på alla tänkbara optioner, bara för att ge ländet en chans att komma tillrätta med sina problem
- Starta om datorn
- manuellt sätta den IP adress som routern bevisligen ansåg att den delat ut till datorn
- osv

Till slut fanns bara en sak kvar, och den kändes så långsökt så jag var nästan beredd att skippa den. Jag bytte nätverkskabeln, som var samma som använts i ett år för datorn som stått på samma plats innan.

Guess what? Det var kabeln som inte ville samarbeta. Med en annan kabel gick det utmärkt.
Kommentera inlägget här: