Mentala utsläpp

En förskönande omskrivning

Orimligt

Kategori: Fritt svävande tankar

I en liten faktaruta i Aftonbladet hittar jag detta om stabssekreterare Danielsson:

"Lars Danielsson tjänade 81500 kronor i månaden, 8000 kronor mer än övriga statssekreterare. Men de har alla samma fallskärm som skattebetalarna betalar notan för:
  Två garanterade årslöner om de tvingas avgå.
När Lars Danielssons fallskärm nu utlöses har han två alternativ.
  Antingen går han direkt tillbaka till tjänsten som ambassadör på utrikesdepartementet.
  Eller så väljer han att förlänga sin 14 veckor långa time- out i två år till och lever på miljonerna. Utan att göra någonting.
  Efter de åren kan Lars Danielsson återigen välja att hoppa på jobbet som ambassadör."

- Att han hade hög lön kan jag köpa. Det är ett ansvarsfullt och stressigt jobb, sannolikt långt mer än en vanlig heltid, dessutom
- Någon sorts avgångsvederlag är inte heller nåt jag riktigt kan motsätta mig. Sparkad från en position som denna är man antagligen inte direkt het på arbetsmarknaden, och jag tror det krävs nåt som en fallskärm för att alls få folk att vilja ha dessa jobb.
- Men att han först ska få två års lön, och sedan, efter att ha fått sparken för vad som i princip är inkompetens eller  olämplighet för jobbet, ska kunna GÅ TILLBAKA tillsin tjänst som ambassadör??? Det kan jag bara inte acceptera. Får man sparken och en fallskärm utlöses, så ska man väl inte DESSUTOM vara lovad att man har kvar ett jobb hos samma arbetsgivare. Nån j*vla ordning får det väl vara!
Kommentera inlägget här: