Antireklam
Kategori: Fritt svävande tankar
Idag såg jag en reklamaffisch med följande budskap:
"Sorry, grabbar, nu har det blivit enklare att tvätta
Grattis tjejer, nu kan ni göra annat."
Det var, förmodar jag, för antingen tvättmedel eller tvättmaskiner, och i två korta, kärnfulla meningar lyckas man uttrycka sig såväl nedlåtande om män som fördomsfullt om kvinnor, uppmana kvinnor att lata sig, och allmänt placera ett lågvattenmärke i förmåga att producera reklam.
Till företagets oförskämda lycka så undgick jag att se vad det hette
Rikard säger:
Utöver faktumet att all reklam är värdelös så finns det vissa faktum som spänner sig utöver alla gränser och normer. Min tes är i form av en fråga och detta går den ut på: Har någon annan än jag blivit reagerat när man efter en "Dont Drink And Drive"-reklam hör "Steg upp på morgonen för att få se dig bada naken"? Efter en idéell reklam kommer superkommersialismen i form av något föreställande den svenska folksjälen. Jag säger som den största människan någon sin sade det: "Come on everybody, lets be hypocritical bastards" (Bill Hicks, 1994)
Rikard igen säger:
En liten revidering på tredje raden. Företäll er min tes utan ordet "blivit".